2016. január 7., csütörtök

Pozicionálás végzettségre

Bébiszitter (babysitter) pozicionálása

A pozicionálás fogalmához Rekettye Gábor professzor a Kisvállalati marketing c. könyvében (Akadémiai Kiadó, 2007. 113.old.) így közelít:
“A marketingszakma pozicionálásnak hívja a vállalkozások részéről megnyilvánuló azon aktív magatartást, amelynek során megkeresik kínálatuk megkülönböztető ismérveit, kialakítanak egy ún. egyedi értékesítési ajánlatot, majd ezt folyamatosan kommunikálják a potenciális vevőknek.” (Kiemelés tőlem)
A pozicionálás minden vállalkozás számára kötelező gyakorlat, amelynek az offline és az online marketingben is érvényesülnie kell, feltéve, ha nem akar az adott cég vagy személy az adott piacon lemaradni vagy versenyelőnyhöz jutni.
Ez még az olyan különleges piaci szeleteken is érvényes megállapítás, mint mondjuk a bébiszitter tevékenység, ahonnan a példát veszem.


Aki pillantást vet Dancs Nikolett babysitter szolgáltatást kínáló honlapjára, bizonyára meglepve olvassa ezt a kiemelt, szlogen szerű sort:
Hogyan lettem (több, mint) babysitter?A honlap információin tovább haladva hamar eljutunk a magyarázó információhoz: végzett óvodapedagógusról van szó.
Persze akár üres ígéret is lehetne ez egy "gyermekmegőrző bébicsősztől", de a pozicionálás lényege a tevékenység leírásában testesedik ki. Vagyis nem gyermekmegőrzésről, hanem képességek fejlesztéséről van szó.
És ez az a pont, ahol a megkülönböztető ismérvet megkapjuk. Egy bébiszitter, aki végzettséggel rendelkezik és a rá bízott csemeték képességeit fogja fejleszteni, nem pedig a "pásztorkodást" tartja feladatának.

A hivatkozott honlap elérhetősége: Babysitter
***
A témához kapcsolódóan a következő párbeszédre került sor:

1. pettra1

Ez már nem babysitter, hanem nevelőnő. Ezzel az ambícióval magánóvodát kellene nyitnia, illetve ha csak egy-két gyerek megvigyázására jelentkezik, nyilván megfizethetetlen. Biztosan sokak számára vonzó, szerintem egy átlag család esetében inkább riasztó, nem mindenki szeretné átadni a gyereknevelés teljes felelősségét egy szakembernek, még ha ez azt is jelenti, hogy kihozza belőle a maximumot.

2. Bognár László


A "megőrzési időben" történő fejlesztés (játékos formában) nem egyenlő a gyermeknevelés felelősségének átadásával.
Egyebekben az autót is érdemesebb szakszervizben szereltetni, mint egy jó szándékú amatőrrel.
A végzettség, a szakmai tapasztalat, a hozzáértés akkor hatékony a pozicionálásban, ha a megcélzott potenciális "vásárló" szemében ezek értéket képviselnek. Ha nem így van, akkor jobb is, ha nem jön létre az"üzlet".
***
A pozicionálásnak van egy úgynevezett előképe, az insight. Erről bővebben itt olvashatunk:
INSIGHT – A POZICIONÁLÁS ELŐKÉPE

Nincsenek megjegyzések: